مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه تکمیلی
- دی ۱۹, ۱۴۰۱
- ۱۰:۵۴ ق٫ظ
هدف همه ما از خرید بیمه تکمیلی این است که هنگام مراجعه به مراکز درمانی بتوانیم تا حد زیادی هزینه هایمان را کاهش دهیم و فشار مالی را از روی دوش خود برادریم . اما وقتی به شرکت بیمه خود مراجعه میکنیم اگر مدارک کافی و لازم را به همراه نداشته باشیم شرکت بیمه گر خسارت های درمانی را جبران نخواهد کرد . بنابراین شما باید مدارکی را به همراه داشته باشید تا ثابت کند که هزینه های درمانی را شما پرداخته اید . اما سوالی که در اینجا برای ما پیش می آید این است که این مدارک بیمه تکمیلی شامل چه مواردی است ؟ آیا این مدارک برای تمام شرکت های بیمه گذار است یا خیر؟ اگر این سوال ها برای شما نیز پیش آمده است پس تا پایان این مطلب از مجموعه مطالب بیمه ایران حسینی با ما همراه باشید .
منظور از بیمه تکمیلی چیست ؟
اگر بخواهیم در یک عبارت بیمه تکمیلی را تعریف کنیم باید بگوییم بیمه تکمیلی در واقع یک بیمه پوششی و اضافی است که پرداخت هزینه های اضافی مربوط به خدمات پزشکی و درمانی را شامل میشود . خب همانطور که میدانید بیمه های پایه ای مثل تامین اجتماعی ، بیمه خدمات درمانی یا سلامت معمولا محدودیت هایی در پرداخت هزینه ها دارند . به همین دلیل است که انواع بیمه های تکیمیلی مثل بیمه تکمیلی انفرادی ، بیمه تکمیلی خانوادگی و بیمه تکمیلی گروهی به وجود آمدند تا دغدغه و نگرانی های شما را برای هزینه های خدمات درمانی و پزشکی تا حد زیادی، کم بکنند .
خدمات بیمه تکمیلی شامل چه مواردی می شود ؟
در واقع طرح های بیمه های تکمیلی بسیار متنوع هستند و پوشش مختلفی هم دارند . بنابراین فرد بیمه شده می تواند با توجه به نیاز خود و خانواده اش هر کدام از این پوشش ها را انتخاب کرده و به عنوان بیمه تکمیلی خریداری کند . اما به طور کلی پوشش های بیمه تکمیلی شامل موارد زیر می شود :
خدمات بیمارستانی
یکی از مهمترین پوششهای بیمههای درمانی، پرداخت هزینههای خدمات بیمارستانی است. بیمهنامههای تکمیلی هزینههای بستری بیمارستانی جراحی (عمومی و تخصصی)، انواع سنگشکن، شیمیدرمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب (عمومی و تخصصی) و گامانایف، و همچنین هزینه عملهای جراحی فوقتخصصی و حساس مثل جراحیهای تخصصی مربوط به سرطان، قلب، مغز و اعصاب مرکزی و نخاع، گامانایف، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند ریه و پیوند مغز استخوان را پرداخت میکنند.
خدمات شکستگی و سرپایی
هزینههای مربوط به خدمات پزشکی و درمانی سرپایی مثل گچگرفتن دست یا پا، ختنه و … هم توسط بیمههای تکمیلی پوشش داده میشود. بهطور کلی هزینه جراحیهای مجاز سرپایی از جمله شکستگیها و دررفتگیها، گچگیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیونلیپوم، تخلیه کیست، لیزردرمانی و بیوبسی هم جرو پوششهای بیمه تکمیلی قرار دارد.
خدمات آزمایشگاهی
از دیگر پوششهای مهم بیمههای تکمیلی پرداخت هزینههای آزمایشگاهی است. مهمترین خدمات آزمایشگاهی تحت پوشش بیمههای تکمیلی عبارتند از:
هزینه انواع خدمات پاراکلینیکی تشخیصی مثل سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع سیتیاسکن، انواع آندوسکپی، امآرای، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانسیتومتری
هزینه سایر خدمات تشخیصی مثل تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی (اسپیرومتری–PFT)، نوار عضله (EMG)، نوار عصب (NCV)، نوار مغز (EEG)، نوار مثانه (سیستومتری یا سیستوگرام)، شنواییسنجی، بیناییسنجی، هولترمانیتورینگ قلب و آنژیوگرافی
هزینه خدمات آزمایشگاهی شامل پاتولوژی، آسیبشناسی و ژنتیک پزشکی، انواع رادیوگرافی، نوار قلب، فیزیوتراپی
خدمات هزینه آمبولانس
هزینههای مربوط به استفاده از آمبولانسهای شهری و بینشهری هم از جمله خدماتی است که با داشتن بیمههای تکمیلی، به بیمهشده پرداخت میشود.
سایر پوششهای بیمههای تکمیلی هم شامل موارد زیر هستند که میتوانید همه یا چندین مورد از آنها را به بیمه تکمیلی خود اضافه کنید:
- هزینههای زایمان، اعم از طبیعی و سزارین
- هزینههای مربوط به نازایی و ناباروری از جمله جراحی مرتبطIUI ،ZIFT ، GIFT، میکرواینجکشن و IVF شیمی درمانی
- جبران هزینه رفع عیوب انکساری چشم
- ویزیت و دارو (مطابق با فهرست داروهای مجاز کشور مازاد بر سهم بیمهگر پایه پرداخت میشود)
- هزینه خدمات اورژانس در موارد غیربستری
- دندانپزشکی
مدارک بیمه تکمیلی برای دریافت خسارت
مدارک لازم برای بیمه تکمیلی چیست؟ در حالت کلی، شما باید برای دریافت خسارت از بیمه تکمیلی، مدارک کلی زیر را ارسال کنید. البته مدارک لازم جهت بیمه تکمیلی در شرکتهای بیمهای مختلف، متفاوت خواهد بود؛ اما کلیات مدارک لازم بیمه تکمیلی به صورت زیر است:
- فاکتور هزینههای پرداختی درمان با مهر مرکز یا بیمارستان
- رسیدی از اقدامات انجام شده به همراه تاریخ و هزینه هر کدام
- گواهی پزشک فعال در آن مرکز
در گذشته ارسال صفحه اول دفترچه بیمه هم الزامی بود؛ اما حالا بیشتر دفترچهها به صورت الکترونیکی شدهاند و از این رو دیگر نیازی به ارسال آنها نیست. مهمترین مدرک همان فاکتور هزینه پرداختشده است. البته شما باید زمانی مدارک را ارسال کنید که آن هزینه و شرایطش، مورد قبول شرکت بیمهگر باشد. حالا اینکه چه تاریخی واریز شود، معلوم نیست؛ اما متوسط بین ۲۰ تا ۴۰ روز پرداختی وجه آن طول خواهد کشید. ۳ مودر بالا از مهم ترین مدارک برای بیمه تکمیلی هستند، ممکن است با توجه به شرایطی خاص نیاز به ارائه مدرکی بیشتر نیز باشد. دستور پزشک برای بیمه تکمیلی یکی از نکاتی است که بیماران یا همراهان ممکن است بضعی اوقات آنرا فراموش کنند. بهتر است برای دریافت خسارت حداقل کپی آنرا داشته باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدارک بیمه تکمیلی و پوششها و … میتوانید به راهنمای بیمه تکمیلی مراجعه نمایید.
مدارک بیمه تکمیلی به تفکیک بیماری
مدارک لازم برای دریافت هزینه از بیمه تکمیلی در هر یک از خدمات درمانی متفاوت است. برای این کار باید مدارک زیر را به شرکت بیمهگر ارسال کنید.
مدارک مورد نیاز برای بیمه تکمیلی جهت دریافت خسارت های پاراکلینیک به شرح زیر است:
- کپی گزارشی از اقدامات
- کپی دستور پزشک معالج
- اصل قبض رسید پرداختی مهمور به مرکز همراه تاریخ
- اصل دستور پزشک برای فیزیوتراپی
این نکته را در نظر داشته باشید که اسناد مربوط به پاراکلینیکی برگشت داده نمیشود. ارسال تصویر آنها کفایت خواهد کرد.
خسارت عینک
برای دریافت خسارات عینک، مدارک زیر مورد نیاز است:
- اصل قبض رسید پرداختی ممهور به مرکز خرید عینک، همراه قید تاریخ و مشخصات کامل بیمار
- برگ تایید نمره چشم
- دستور پزشک
خسارت ویزیت و دارو
مدارک لازم برای دریافت خسارت ویزیت و دارو به شرح زیر است:
- اصل قبض رسید ممهور به مهر پزشک برای ویزیت و ممهور به مهر داروخانه برای دارو
- اصل نسخه
خسارت بیماری های خاص
برای دریافت خسارت بیماری های خاص ارائه مدارک زیر الزامی است:
- ارائه جواب های پاتولوژی، MRI و غیره برای اثبات بیماری
- اصل قبض داروهای ممهور
- اصل نسخه پزشک ممهور
خسارت بیمارستان های خصوصی
مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمارستان خصوصی به شرح زیر است:
- اصل صورتحساب بیمارستان ممهور
- اصل ریز داروها ممهور به مهر داروخانه بیمارستان
- گواهی تعداد جلسات فیزیوتراپی
- اصل قبضهای پرداختی برای خدمات دریافتی مانند رادیولوژی، MRI، اکو، تست ورزش و…
- گواهی پزشک مبنی بر تعداد جلسات
خسارت درمان طبی
برای دریافت خسارت درمان طبی، باید مدارک زیر ارائه شود:
- گواهی پزشک مبنی بر تعداد جلسات
- ارائه سند سیر بیماری
خسارت عمل جراحی
دریافت خسارات عمل جراحی به مدارک زیر نیاز دارد:
- اصل گواهی جراح ممهور شده
- اصل گواهی بیهوشی ممهور شده
- ارائه برگ شرح عمل جراحی
- اصل ریزداروها و وسایل مصرفی در اتاق عمل، ممهور به مهر داروخانه
- گواهی پزشک مبنی بر تعداد جلسات
- ارائه گرافی قبل از عمل در صورت جراحی سیتوپلاستی
- ارائه سونوگرافی در صورت انجام کورتاژ
- اصل گواهی کمک جراح
- ارائه جواب پاتولوژی
خسارت بیمارستان های دولتی
برای دریافت خسارات بیمارستانهای دولتی، ارائه مدارک زیر الزامی میباشد:
- اصل صورتحساب بیمارستان ممهور
- اصل ریز کلیه مابه تفاوتها
- ثبت نام نوزاد بستری شده در بیمارستان در هنگام تولد و بعد ارائه مستندات مربوط به خسارت
خسارت دندان پزشکی
دریافت خسارات دندانپزشکی به مدارکی نیاز دارد که به شرح زیر است:
- ارائه معاینه اولیه (گرافی قبل از درمان یا در هنگام کار با براکت و قالب گچی) برای هزینههای ارتودنسی
- ارائه گرافی قبل و بعد برای هزینههای اندو
- گرافی قبل و بعد برای هزینههای ترمیم بیش از سه دندان
- ارائه گرافی قبل و بعد برای هزینههای روکش دندان
- ارائه گرافی قبل و بعد برای هزینههای ایمپلنت
- فاکتور هزینههای پرداختی
- ارائه گرافی قبل و بعد برای هزینههای جراحی از جمله افزایش طول تاج، جراحی نهفته و جراحی دندان عقل
- ارائه گرافی قبل و بعد برای کشیدن دندان بیش از ۳ عدد
بیمه تکمیلی، پوششی به نام پوشش دندانپزشکی دارد که البته تنها برخی از شرکتها این پوشش را ارائه میدهند.
خسارت جراحی سرپایی
برای دریافت خسارات جراحی سرپایی، ارائه مدارک زیر الزامی است:
- اصل گواهی و دستور پزشک
- اصل فاکتور هزینههای پرداخت شده
- تصاویر مربوط به رادیوگرافی، سونوگرافی، آنژیوگرافی و غیره مربوط به شکستگی
شیمی درمانی
مدارک لازم به منظور دریافت هزینه پرداختی پوشش شیمی درمانی به شرح زیر است:
- اصل صورت حساب مرکز شیمی درمانی ممهور
- اصل نسخه دارویی فوق تخصص انکولوژی
- گزارش پاتولوژی
خسارت سنگ شکن
برای دریافت خسارت سنگ شکن، مدارک زیر مورد نیاز است:
- اصل صورتحساب ممهور شده
- گزارش سونوگرافی یا رادیولوژی
- گزارش شرح عمل
خسارت آنژیوگرافی
مدارک لازم برای دریافت خسارت آنژیوگرافی به شرح زیر است:
- اصل صورتحساب ممهور شده
- گزارش شرح آنژیوگرافی
خسارت عمل گامانایف
مدارک لازم برای عمل گامانایف که هنگام دریافت خسارات باید تحویل دهید:
خسارت تصویر برداری
مدارک لازم برای دریافت خسارت تصویربرداری به شرح زیر است:
- دستور پزشک
- اصل صورتحساب مرکز تصویربرداری ممهور شده
- گزارش یافتههای تصویربرداری
خسارت آزمایش ها :
مدارک لازم برای دریافت خسارت آزمایش ها به شرح زیر است:
- دستور پزشک مبنی بر انجام آزمایش
- اصل صورتحساب مرکز آزمایشها
- گزارش یافتههای آزمایشگاهی
- دریافت خسارت عمل لیزیک
خسارت عمل لیزیک:
برای دریافت خسارات عمل لیزیک ارائه مدارک زیر الزامی است:
- اصل صورتحساب مرکز چشم پزشکی
- گزاش شرح عمل
- اپتومتری قبل از جراحی (نشاندهنده ضعف بینایی)
خسارت فیزیوتراپی:
مدارک لازم برای دریافت خسارت فیزیوتراپی به شرح زیر است:
- دستور پزشک شامل تعداد جلسات، روشها و اندامهای درگیر
- اصل صورتحساب فیزیوتراپی
- دریافت خسارت رادیوتراپی
خسارت رادیوتراپی:
برای دریافت خسارات رادیوتراپی ارائه مدارک زیر الزامی میباشد:
- اصل صورتحساب مرکز رادیوتراپی
- گزارش تصویربرداری یا پاتولوژی نشاندهنده تومور
- گزارش رادیوتراپی
خسارت سمعک :
مدارک لازم برای دریافت خسارت سمعک به شرح زیر است:
- برگه ادیومتری
- برگه درخواست خرید سمعک از طرف متخصص گوش، حلق و بینی
- اصل صورتحساب خرید سمعک
البته ممکن است که هر شرکت بیمه، مدارک دیگری هم نیاز داشته باشد؛ اما اصل مدارک همین مواردی هستند که در بالا برای شما نوشتهایم.
برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی به کجا مراجعه کنیم؟
چگونه پول بیمه تکمیلی را بگیریم؟ بعد از آمادهسازی مدارک لازم برای گرفتن پول از بیمه تکمیلی، میبایست به شعب بیمه مورد نظر خود مراجعه کنید تا خسارت به شما پرداخت شود. گواهی دکتر و بیمارستان + فاکتور برای بیمه تکمیلی جز اصلی ترین مدارم دریافت خسارت از بیمه تکمیلی گروهی، انفرادی و خانوادگی میباشد.
برای دریافت خسارت از بیمه تکمیلی، ارسال کامل مدارک الزامی است. در صورتی که حتی یکی از مدارک بیمه تکمیلی شما دارای مشکل یا نقصی باشد، بیمهگر خسارتی را پرداخت نخواهد کرد. پس قبل از هر کاری، حتماً فهرستی از مدارک تهیه کنید. البته وقتی به خود مراکز درمانی در خصوص مدارک بیمه تکمیلی بگویید، آنها را مدارک لازم را به شما خواهند داد. شاید اصلا شما بیمه تکمیلی درمان نداشته باشید! در این مواقع با توجه به گستردگی پوششها خدمات این بیمه، خرید بیمه تکمیلی از شرکت های بیمه شناخته شده معتبر همانند بیمه ایران حسینی نمایندگی کرج توصیه میشود. در صورت داشتن سؤال در خصوص مدارک بیمه تکمیلی میتوانید آنها را در بخش کامنت نوشته تا کارشناسان بیمه حسینی در سریعترینزمان ممکن پاسخ کامل دهند.
زمان مطالعه : ۸ دقیقه
اشتراک گذاری