توضیحات تکمیلی بیمه شخص ثالث

انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، یکی از دغدغه‌های اصلی‌ست که صاحبان خودرو معمولاً با آن مواجه هستند. بنابراین بهتر است پیش از خرید بیمه شخص ثالث با مقایسه‌ دقیق و استعلام قیمت معتبرترین شرکت‌های بیمه، از انتخاب بهترین بیمه‌ اطمینان حاصل کرد.

بیمه شخص ثالث یکی از متداول‌ترین انواع بیمه محسوب می‌شود که داشتن آن برای صاحبان وسایل نقلیه اجباری است. بنابراین، تمام وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه ثالث هستند.

شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل زیان مالی یا جانی می‌شود. راننده مقصر لازم است تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد تا هنگام وقوع حادثه‌، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند.

استعلام بیمه شخص ثالث

در صورتی‌که قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارید، بیمه‌بازار این امکان را برای شما فراهم آورده است. شما می‌توانید با مقایسه شرایط و پوشش شرکت‌های بیمه‌، بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب نمایید و بیمه خود را اینترنتی خریداری کنید. نسخه دیجیتال بیمه‌ خریداری شده به‌صورت آنلاین برای شما صادر می‌شود.

در صورت نیاز به نسخه فیزیکی، بیمه نامه درب منزل یا محل کار به‌ صورت رایگان به شما تحویل داده می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

چند عامل، تعیین‌کننده قیمت بیمه شخص ثالث است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • درصد تخفیف به سابقه راننده
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث
  • تاریخ انقضای بیمه‌نامه قبلی
  • میزان پوشش مالی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه (کوتاه مدت یا یک‌ساله)
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • تعداد سیلندر و کاربری خودرو
  • توضیحات تکمیلی بیمه شخص ثالث
  • توضیحات تکمیلی بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش‌های آن بر اساس دیه‌ یک انسان در ماه حرام محاسبه می‌شود.

۱- مبلغ دیه:

مبلغ دیه، هر سال از سوی بیمه مرکزی تعیین می‌شود که برای سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه غیرحرام است.

ماه‌های حرام: ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب

۲- نرخ بیمه شخص ثالث:

حق بیمه شخص ثالث سالیانه تغییر می‌کند. نرخ بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت همراه بوده که این امر ارتباط مستقیم با افزایش مبلغ دیه سال ۱۴۰۱ دارد.

۳- تخفیف بیمه شخص ثالث:

تخفیف بیمه شخص ثالث که در واقع همان درصد تخفیف عدم خسارت است، به تعداد سال‌هایی باز می‌گردد که بیمه‌گذار یا راننده در تصادف مقصر شناخته نشده و از بیمه ثالث خود استفاده نکرده است.

۴- مدت اعتبار بیمه ‌نامه:

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ممکن است کوتاه مدت یا یک‌ساله صادر شوند.

بیمه‌نامه یک‌ساله: در این بیمه‌نامه‌ها شروع و پایان اعتبار بیمه‌نامه مشخص است، برای ۳۶۵ روز سال اعتبار دارند و خرید آن‌ها نسبت به بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت مقرون به‌صرفه‌تر است.

بیمه‌نامه‌ کوتاه‌مدت: اگر بیمه‌گذار توان پرداخت یکجای حق بیمه بلندمدت را نداشته باشد یا قصد فروش وسیله نقلیه‌اش را داشته باشد، می‌تواند بیمه‌نامه کوتاه‌مدت ۲ ماهه، ۳ ماهه، ۴ ماهه، ۶ ماهه یا ۹ ماهه را خریداری کند. این دسته از بیمه‌گذاران باید توجه داشته باشند که اگر تجمیع ماه‌های آن‌ها به یک‌سال نرسد، تخفیف عدم خسارت در آن‌ها محاسبه نمی‌شود.

۵- کاربری خودرو:

کاربری‌ خودرو بر میزان پرداخت حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است. برخی خودروها ‌هنگام رانندگی نسبت به خودروهای دیگر در معرض خطر بیشتری هستند، در نتیجه بیمه‌گذارانِ این خودروها موظف به پرداخت حق بیمه‌ بالاتری می‌باشند. چند نمونه از کاربری‌های خودرو که حق بیمه شخص ثالث آن‌ها ممکن است بالاتر باشد، عبارتند از:

  • آمبولانس
  • آتش‌نشانی
  • تاکسی‌ برون شهری
  • تاکسی درون شهری
  • تاکسی‌های بی‌سیم و اینترنتی
  • بارکش
  • کاربری صنعتی

۶- جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث:

برای محاسبه جریمه دیرکرد روزانه بیمه شخص ثالث می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

حق بیمه خودرو تقسیم بر ۳۶۵ روز سال = محاسبه جریمه دیرکرد یک روز

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی، مالی و خسارت سرنشین یا راننده را تحت پوشش قرار می‌دهد:

خسارت جانی یا بدنی: به هزینه‌‌هایی گفته می‌شود که به‌منظور درمان افراد آسیب دیده در یک حادثه رانندگی یا به‌عنوان غرامت فوت و نقص عضو پرداخت می‌شود.

خسارت مالی: هزینه‌ای است که برای جبران خسارت مالی وارد شده بر خودرو و اموال افراد زیان دیده پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که راننده مقصر شامل این جبران خسارت نیست. سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی ارائه شده در شرکت‌های بیمه می‌تواند متفاوت باشد.

خسارت راننده: در این مورد، راننده‌ خودروی مقصرِ حادثه نیز تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد، با این تفاوت که بیمه تنها خسارت‌های جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و در قبال خسارت‌های مالی تعهدی ندارد. لازم به ذکر است، پرداخت خسارت در صورتی انجام می‌شود که راننده دارای گواهینامه معتبر و مرتبط با وسیله نقلیه باشد.

معیار انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث

توانگری مالی شرکت: توانگری مالی از جمله شاخص‌هایی است که هرسال از سوی بیمه مرکزی اعلام می‌شود و در واقع مشخص کننده میزان توانایی عمل به تعهدات یک شرکت بیمه است.

زمان پاسخگویی شرکت‌ها: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ارزیابی عملکرد یک شرکت و میزان رضایت‌مندی مشتری این است که شرکت بیمه چند روز پس از ثبت شکایت، پاسخگوی مشتری خواهد بود. متوسط مدت زمان پاسخگویی نیز از سوی بیمه مرکزی جمع‌آوری می‌شود و قابل استفاده است.

رتبه رضایتمندی: این مورد در واقع رتبه رضایت از مبلغ پرداختی خسارت است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی پژوهشکده بیمه، در سامانه بیمه مرکزی ثبت می‌شود.

شعب پرداخت: از جمله فاکتورهای پر اهمیت برای انتخاب یک شرکت بیمه از سوی مردم این است که آن شرکت بیمه چه تعداد شعبه در سراسر کشور دارد؟ نمایندگی‌ها و شعب شرکت بیمه تا چه حد در دسترس هستند؟

در مجموع، مبنای بهترین بیمه‌ شخص ثالث را می‌توان اولویت‌ شخص دانست. بیمه‌بازار تلاش می‌کند اطلاعات مربوط به بیمه‌های مختلف را بی‌طرفانه در اختیار افراد قرار دهد، تا بتوانند با آگاهی کامل، بهترین انتخاب را هنگام خرید بیمه‌ موردنظرشان داشته باشند.

فسخ بیمه شخص ثالث

فسخ بیمه شخص ثالث اغلب غیرممکن بوده و امکان‌پذیر نیست؛ مگر در شرایطی که:

  • خودرو اسقاط شده باشد
  • خودرو مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی داشته باشد
  • خودرو فرسوده و از رده خارج تشخیص داده شود
  • برای یک خودرو، از دو نمایندگی بیمه صادر شده باشد. هرچند این شرایط بسیار نادر است، اما در صورت بروز، بیمه‌گذار این حق را دارد که یکی از بیمه‌نامه‎‌ها را باطل کند. طبق قانون در چنین شرایطی حق با شرکتی است که زودتر اقدام به صدور بیمه‌نامه کرده است.

مطابق قوانین سال‌های گذشته اگر تاریخ شروع بیمه شخص ثالث فرد بر اساس میزان دیه سال جدید نبود، بیمه‌گذار می‌بایست برای مدتی که بر مبنای دیه سال قبل بیمه را پرداخت کرده بود، حق بیمه‌ای متناسب با سال جدید پرداخت می‌کرد و برای آن الحاقیه صادر می‌شد. در قوانین جدید نیاز به پرداخت این مبلغ اضافه نیست.

دیجیتالی شدن بیمه‌نامه شخص ثالث

از جمله تغییرات مثبتی که در صنعت بیمه رخ داده است، آنلاین شدن پروسه خرید، صدور و پرداخت خسارت بیمه و حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه است. در همین راستا، بیمه‌نامه‌های سنتی شخص ثالث از سال ۹۹ به فایل پی دی اف دارای QR کد تبدیل شده‌اند که مالکان خودرو می‌توانند پرینت این فایل یا صرفا کد یکتای ذکر شده در بیمه‌نامه را به‌همراه خود داشته باشند.

در خرید آنلاین بیمه شخص ثالث بیمه ایران ، میزان حق بیمه ثالث ایران بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می شود. این معیار ها عبارتند از :

  1. حق بیمه پایه ثالث
  2. میزان تخفیف عدم خسارت
  3. کاهش میزان تخفیف به صورت پلکلنی در صورت بروز خسارت
  4. میزان جریمه دیرکرد برای تمدید بیمه نامه ثالث ایران
  5. کاربری خودرو و میزان ریسک آن
  6. پوشش مالی انتخابی توسط بیمه گزار
  7. طول مدت اعتبار بیمه نامه
  8. عمر و سال ساخت خودروی مورد بیمه

بیمه ثالث ایران

کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند و شامل خسارت مالی ، خسارت جانی و پوشش سرنشین میباشد.
خسارت مالی : عبارت است از خسارتهای وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق تحت مالکیت شخص ثالث. هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که شخص ثالث محسوب نمی شود.

خسارت جانی : منحصرا مربوط به آسیب جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است.
خسارت جانی شامل : شامل دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان می باشد.

پوشش سرنشین مخصوص راننده است.
سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن چنانچه بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند طبق تعریف بیمه نامه ، سرنشین تلقی می گردد.

نکات مهم خرید بیمه عمر از مورادی است که بیمه گزار حتما باید به آن توجه داشته باشد. بیمه عمر ایران از راهکارهای بسایر مفید در مواجهه با ناگواری های مالی و جانی است. این ناگواری ها ممکن است در طول زندگی هر فردی رخ دهد. او و اطافیانش را در موقعیت بحرانی قرار دهد. برخی از این ناملایمات عبارتند از :

  • ازکارافتادگی وقت و دائم
  • مرگ زود هنگام
  • مشکلات مالی
  • و …

بیمه عمر تدبیری درست و به جا برای مقابله با این مسائل است. البته باید در انتخاب شرایط بیمه عمر دقت کافی نمود. و اطلاعات شفاف کسب کرد. تا در زمان دریافت سرمایه و خسارت بیمه گزار ناراضی نباشد. نمایندگی بیمه ایران -“شرکت خدمات بیمه ای آریا آسایش ایرانیان”- این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پوشش های اصلی در نکات مهم خرید بیمه عمر

بیمه عمر ایران اساسا دو نوع پوشش ارائه می دهد. پوشش هایی که مربوط به فوت بیمه گزار است. و پوشش هایی که در زمان حیات به بیمه گزار تعلق می گیرد. پوشش ها باید حتما متناسب با شرایط بیمه گزار انتخاب شود. زیرا انتخاب پوشش های نامناسب منجربه کاهش اندوخته و سرمایه بیمه نامه خواهد شد.

نکات مهم در خرید بیمه عمر از چند شرکت بیمه

برخی افراد با هدف سرمایه گزاری چند بیمه عمر از شرکت های مختلف بیمه خریداری می نمایند. اگر هدف بیمه گزار سرمایه گزاری و سود مالی باشد. این امر بسیار خوب است. اما باید توجه داشت. که اگر هدف بیمه گزار بهره مندی بازماندگان از سرمایه فوت بیمه باشد. این سرمایه برای هر فرد تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می گردد. این مبلغ از طریق بیمه مرکزی قابل پیگیری و استعلام است.

توانایی مالی در نکات مهم در خرید بیمه عمر

پیش از اقدام به خرید بیمه عمر ایران بهتر است میزان خق بیمه پرداختی مورد نظر خود را مشخص نمایید. این حق بیمه باید متناسب با توان مالی بیمه گزار باشد. که دچار عدم توانایی پرداخت یا عدم تناسب سود با توان مالی نشود. از سوی دیگر نوع پرداخت حق بیمه نیز بهتر است مشخص شود. پرداخت به یکی از انواع زیر انجام می شود :

  • ماهانه
  • سه ماهه
  • شش ماهه
  • سالیانه

پرداخت حق بیمه به صورت سالانه توصیه می شود.

نکته :

بهتر است برای از بین بدن اثر تورم سالانه درصد مشخصی به حق بیمه پرداختی اضافه شود. این درصد می تواند بین ۵ الی ۲۵ درصد باشد.

مدت بیمه نامه در نکات مهم خرید بیمه عمر

از نکات مهم خرید بیمه عمر طول مدت بیمه نامه است. انتخاب مدت بیمه نامه عمر کم تر از ۱۰ سال پیشنهاد نمی شود. زیرا بازخرید نموده بیمه عمر ایران قبل از ۵ سال به هیچ عنوان سودآور نخواهد بود. بلکه زیان هم در پی خواهد داشت. بهتر است از زمان های طرلانی تری مثل ۱۵ سال، ۲۰ سال و یا ۳۰ سال برای بیمه عمر بهره ببرید. نمایندگی بیمه ایران، “شرکت خدمات بیمه ای آریا آسایش ایرانیان” جداول مربوط به این زمان بدی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

سایر نکات مهم خرید بیمه عمر

توصیه می شود در هنگام اخذ تصمیم و خرید بیمه عمر حتما به نکات زیر نیز توجه نمایید:

  • توان گری مالی شرکت بیمه
  • توجه به سوابق پرداخت سود مشارکت شرکت بیمه
  • نحوه ارائه خدمات شرکت بیمه
  • نحوه و زمان پرداخت خسارت شرکت بیمه
  • دقت کافی در تکمیل فرم پرسش نامه
  • دقت کافی در تعیین ذی نفعان بیمه نامه

سایر بیمه نامه های بیمه ایران

علاوه بر بیمه عمر ایران مان، این شرکت بیمه نامه های بی نظیری را در سایر رشته های بیمه ای ارائه می نماید. برخی از این بیمه نامه ها عبارتند از :

  • بیمه ثالث ایران
  • بیمه مهندسی ایران
  • بیمه بدنه ایران
  • بیمه مسافرتی ایران
  • بیمه مسئولیت ایران
  • بیمه حوادث ایران
  • بیمه آتش سوزی ایران
  • بیمه زلزله ایران
  • و …
09126507886